Träning

”Den bästa träningen – är träningen som blir av”

En del människor älskar att träna och längtar att få komma iväg på de olika passen. Andra har betydligt större problem att träna och röra på sig. Detta även om de allra flesta är helt medvetna om den positiva effekt som träning har på både den fysiska och psykiska hälsan. Det finns mängder av orsaker att inte träna men i grunden handlar det nästan alltid om att inte personen hittat en träningsform som passar utifrån behov, tid och fysisk kapacitet.

Gruppträning – Följ med strömmen

Gruppträning förknippas främst med gympa, aerobics, dans och body pump. Men det finns även inom andra träningsformer. Fördelen ligger i att man ”dras med” i träningen av andra. Man kan gå flera kompisar på samma pass och alla kan träna på sin nivå utan att det påverkar de övriga. Med en ledare som driver passet framåt behöver man själv inte tänka på vilka rörelser som ska göras för gott resultat.

Flera företag har även sett att gruppträning på arbetstid för med sig flera fördelaktiga effekter. Utöver att personalen rör på sig och därmed minskar risken för sjukskrivningar finns en team-buildande effekt.

Personlig tränare – Med personliga instruktioner

Personlig tränare kan anlitas av de som har mycket svårt att motivera sig att komma igång, eller de som inte vet hur de bör träna för att nå det resultat man söker. Detta är en yrkesgrupp som ökat kraftigt under 2000-talet och som jobbar något olika. En del är med sina kunder på varje träningspass, ger instruktioner och pushar vidare i träningen. Denna lösning blir däremot relativt dyr för kunden.

Ett annat alternativ är att den personliga tränaren träffar sin kund i början för att kartlägga behovet av träning. Därefter sätter tränaren ihop ett personligt anpassat program som ska efterföljas under en viss period. Under denna period kan de ha kontakt via telefon, mail eller liknande. Tack vare att man inte alltid tränar tillsammans blir det ett betydligt billigare alternativ.

Träna hemma – eller borta

Det finns ganska många som har ett litet ”gym” i källaren med löpband, motionscykel, hantlar eller träningsband. Med träningsredskap i hemmet kan man snabbt komma igång med träningen och därmed går det att hinna med det på morgonen innan barnen har vaknat likväl som på 30 minuter under kvällen. Tillgängligheten gör att det inte finns några ursäkter till att inte träna på grund av tidsbrist. För vissa är detta lösningen att komma igång och sedan fortsätta träna regelbundet.

Däremot finns det även väldigt många hemmagym som bara står och samlar damm. Kanske är det motivationen eller distraktionsmoment som gör att träningen inte blir av. När man väl kommer hem från jobbet är det bara mat och vila som hägrar. I så fall är det bättre att träna på annat ställe än i hemmet. Kanske ta en långpromenad på lunchen, träna på vägen hem eller bara träna på helgerna.

Vardagsmotion – en av de viktigaste träningarna

Att träna handlar inte bara om att gå på gym, spela fotboll eller simma i någon timme. Till stor del avgörs vårat fysiska välmående av hur mycket vi rör oss i vardagen. En person som har 20 minuters cykelväg till jobbet kommer under en vanlig femdagarsvecka cykla över 3 timmar bara genom cykling till och från jobbet. Självklart är det bra att kombinera vardagsmotion med träning men att gå och cykla en timme på ett gym motsvarar i detta fall inte alls vad vardagsmotionen kan ge.

Kom igång

  • Små steg – Börja med en promenad på 15 minuter. Att börja med små steg ökar chansen att du sedan fortsätter.
  • Träna med andra – Träna med kompisar. Det blir både roligare att träna tillsammans och man kommer att dra med varandra de dagar som träningen annars hade hoppats över.
  • Skapa vardagsmotion – Börja cykla eller gå till jobbet. Gå av en busshållplats tidigare om du åker buss. Gå i trappor. Gör detta minst 10 – 12 gånger i rad eftersom det då skapats en vana. Små förändringar som skapar stora skillnader i längden.
  • Ge beröm och vinster – Att sätta upp mål och ge sig själv beröm kan vara motivationshöjande. Men tänk på vad för slags vinst som ges. Försöker du gå ner i vikt så är inte en god middag en bra belöning.
  • Prova olika – Våga prova olika slags träningsformer. Träna i grupp eller ensam? Hemma eller borta? Med eller utan redskap? Någonstans bland alla träningsformer kanske det finns något unikt och tilltalande. Om inte annat har du rört dig medan du testat träningsformerna.