Kymlinge – Stationen där spöktåget stannar

När Kymlinge T-banestation byggdes var det tänkt att Järvafälten skulle bli ett nytt stort område fullt med kontorsbyggnader. Stationen var då ett självklart steg utifrån ett logistiskt perspektiv. Men planerna gick i stöpet och den nybyggda stationen öppnades aldrig. En station som därmed lämnats till sitt öde vilket är en orsak till att så många skrönor och berättelser vuxit fram kring stationen. Ofta handlar dessa berättelser om att det är T-banestationen för de döda.

Stationen finns alltså färdig att använda men tågen har aldrig stannat där och på T-banekartan finns inget stopp mellan Hallonbergen och Kista. Men det är precis mellan dessa stationer som denna spökstation finns. Här finns plattformar och spår som en fungerande station. Men inte enda resenär.

De som åker mellan Hallonberga och Kista och tittar ut noggrant genom fönstret kan få en glimt av Kymlinge. I alla fall om man lyckas rikta en ljuskälla ut från fönstret mot rätt håll. Problemet är att hållplatsen är nedsläckt och att tågen åker så snabbt förbi.
Sägner som har sin början 1975

Även om Kymlinge funnits längre så var det framförallt 1975 som olika sägner började växa fram kring stationen. Det året valde SL att prova ett nytt aluminiumfärgat tåg som fick namnet Silverpilen.

Tåget skapade spöklika läten i tunnlarna och ryktena började gå att vissa av de människorna som åkte med tåget aldrig klev av. Kanske kom lätena från personer som skrek ut sin dödsångest eller skapade spöklika läten när de kommit till dödsriket.

Ytterligare orsaker till att Silverpilen fick dessa spöksägner var att modellen enbart användes som extratåg. Det var därmed inte en modell som kördes hela dagarna och ibland kunde de köras helt nedsläckta, förbi samtliga stationer, till sin depå. Det hände alltså att människor såg nedsläckta Silverpilar som körde förbi utan att stanna.

Den mest kända sägnen kring Kymlinge är just den om Silverpilen, vars korrekta modellbeteckning var C5. Enligt sägen var Silverpilen enbart för döda människor. De kunde åka runt i stan och återkom sedan till Kymlinge där de gick av. Skulle däremot en dödlig människa råka gå på tåget innebar det med säkerhet att ingen någonsin mer såg personen.

Den lilla flickan på Silverpilen

En sägen kring Silverpilen handlar om en liten flicka som var på väg hem efter att varit på disco. Hon hade varit inne i centrala delarna av Stockholm och gick på tåget för att åka till T-centralen där hon skulle byta linje. När hon gick på vagnen upplevde hon att allt inte var som vanligt. Övriga passagerare såg konstiga ut och snart visade det sig att även tåget skulle köra konstigt. Framme vid T-centralen körde tåget bara vidare och flickan valde att dra i nödbromsen för att få stopp på det. Men det påverkade inte farten alls utan tåget körde bara vidare och stannade inte förrän efter ett tag.

När hon klev av tåget såg hon att hon var på stationen Kymlinge där även medpassagerna hade gått av. Alla gick uppför trappan och den lilla flickan följde med. Den panik som börjat växa fram redan på tåget blev än mer tydlig när hon insåg att samtliga medpassagerare passerade dörren utan att öppna den. Här delar sig sägnen i två olika inriktningar. Det finns alltså minst två slut på berättelsen, troligtvis ännu fler.

Första inriktningen handlar om att ingen vet vad som hände med flickan men att hon hittades död i skogarna kring Ursvik strax därefter. Det är alltså skogarna i närheten av Kymlinge station.

Andra inriktningen berättar även den att hon hittas på samma plats men att hon levde. Däremot var helt vettskrämd.

Namnet Kymlinge visar spökhistoria

Stationen, som fortfarande finns kvar, fick sitt namn från en större gård i närheten med namnet Kymlinge. Enligt historiker kommer ordet Kymlinge från Kummel vilket betyder gravröse. I detta fall skulle Kymlinge betyda ”Gården bland gravarna”. När E18 skulle dras där hittade man även ett gravfält på området. Utöver gravfält finns även en känd offersten – Kymlingestenen.

Det finns därmed en del fakta som skulle kunna bevisa varför de döda just valde att gå av vid Kymlinge. Men det är det få som kunnat bevisa – de som försökt åka med Silverpilen har ju försvunnit.